-پاسخ آیت الله سیستانی درباره لباس مشکی در محرم وصفر
-پاسخ آیت الله خامنه ای درباره افطار کردن با تربت امام حسین علیه السلام
-دست زدن همراه با شادي و خواندن و ذكر صلوات بر پيامبر اكرم و آل او(ص) درجشن هايي كه به مناسبت ايام ولادت ائمه(ص) و اعياد وحدت و مبعث برگزار مي شود چه حكمي دارد؟ اگر اين جشن ها در مكانهاي عبادت مانند مسجد و نمازخانه هاي ادارات و يا حسينيه ها برگزارشوند، حكم آنها چيست؟
-پاسخ آیت الله شبیری زنجانی درباره جشن عروسی در ماه محرم وصفر
-پاسخ آیت الله مکارم شیرازی درباره اصلاح و آرایش در ماه های محرم و صفر
-پاسخ آیت الله روحانی درباره جنگ عایشه با امیرالمؤمنین (علیه السلام) از همه گناهان بدتر بود
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز روز عید غدیر
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز عید غدیر
-پاسخ آیت الله حکیم در باره افضل بودن حضرت علی علیه السلام از بقیه ائمه وپیامبران
-پاسخ آیت الله وحید خراسانی درباره سیگار کشیدن در ماه رمضان

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:17238 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:5

1-چرا اگر داشتن مرجع تقليد براي افراد ضروري است متوليان فرهنگي بخصوص صدا وسيما اهميت آن را تبليغ نميكند ؟
2- اگر يك مسلماني مرجع تقليد نداشته باشد چه حكمي دارد ؟
بايد قصور از ناحيه متوليان فرهنگي را در زمينه مذكور پذيرفت ولي اين به معناي آن نيست كه كاري در اين زمينه صورت نگرفته از باب مثال شبكه معرف پاسخگوي بسياري از مسائل اعتقادي و همچنين احكام است و در طول شبانه روز پاسخگوي شبهات و سؤالات وارده در زمينه مذكور است و در شبكه هاي ديگر هم به مناسبت شخصيتها ي علمي و غير علمي به اين امر مهم اشاره داشتند و مي كنند . مسأله تقليد يك مسألة عقلي است و هر عقل سليمي تقليد از مجتهد را لازم ميداند چون مجتهد همان كارشناس مسائل فقهي و احكام دين است كه پس از سالها تلاش بي وقفه و از دست دادن سرمايه عمر به اين مقام ارجمند نائل و در مسائل فقهي و دين صاحب نظر است عقل هر كس حكم مي كند كه در هر امري از امور زندگي چه مسائل شخصي انسان و چه مسائل اجتماعي و چه مسائل مادي و يا مسائل جسمي و روحي به صاحب نظر در آن امر مراجعه شود . و به حكم اينكه ما مسلمانيم و بدون شك در دين مقدس اسلام احكام و آداب خاصي متوجه مكلفين وكساني كه به بلوغ شرعي رسيدند هست و از طرفي اين احكام و تكاليف د راختيار همه نيست و لوازم و ابزار استفاده از آن براي همگان ميسر نيست لذا بايد از كساني كه اين لوازم و ابزار را در اختيار دارند و در اين زمينه كار لازم انجام دادند پيروي كرد تقليد همان پيروي از متخصص است و اين ضروري عقل است . ايا تا به حال اتفاق افتاده كه ما براي ناراحتيهاي جسمي و روحيمان به يك بقال و يا حتي يك مهندس الكترونيك مراجعه كنيم كه در اين صورت مضحكه عقل و مردم شويم و يااگر براي ناراحتي جسمي به پزشك حاذق مراجعه كرديم و بر طبق تشخيص خودش نسخه اي پيچيد آيا سؤال مي كنيم كه فلان دارو را نوشتي يا فلان دارو را ننوشتي چون ما اطلاعات در زمينة پزشكي نداريم و در اين امر تسليم محض پزشك مي شويم و اگر بخواهيم بهبودي كامل جسمي حاصل شود موبه مو نسخه اش را عمل مي كنيم ما در مسائل هم يقين داريم كه فلان نسخه را عمل نكنيم از نظر روحي مريض مي شويم و عذاب اخروي هم داريم و يقين داريم ذمه ما به تكاليفي مشغول اما اينكه اين تكاليف به چه مقدار و به چه نحو است علم نداريم و مي دانيم احكام ديني فوق العاده گسترده است و فروع و جزئيات فراواني دارد كه هر كس كه مجتهد نيست مي فهمد كه قادر به فهم تمام آنها نيست لذا بايد يقين پيدا كنيم كه به وظيفه خود دررابطه با احكام الهي و حلال و حرام خداوند عمل كرديم و براي رسيدگي به اينچنين يقين هيچ راهي جز پيروي از كارشناسي فقيهي نيست و اين همان تقليد است پس بناراين عقل حكم مي كند اگر اعمالي را كه انسان انجام داده و مي دهد مطابق با فتوي مجتهدي كه وظيفه انسان تقليد از اوست باشد اعمال انسان درست است و گرنه باطل است و دراين جهت مقصر است .







ه

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.